(+46) 070 200 04 44 marie@way2grow.se

Oavsett vad det är ditt företag gör så är troligen mycket av arbetet som görs viktigt.
Som ledare arbetar du hårt och det du gör är också viktigt. Bara för att mycket av det arbete ni gör är seriöst och viktigt så betyder det inte att ni också måste ha en viktig och allvarlig arbetsmiljö också.
Ni ska ta arbetsmiljön på största allvar men måste den vara allvarlig? Där medarbetarna och du som ledare har arbetsuppgifter som kräver både skärpa och seriositet, att ni träffar kunder och är ansiktet utåt för både leverantören och slutbrukare det arbetet är superviktigt. Bara för att det är seriöst arbete betyder det att miljön som du och alla andra arbetar i måste vara allvarlig också? Kort svar: absolut inte!

Varför du som ledare ska lägga tid på att möjliggöra för en glädjefylld arbetsplats som i sin tur ökar produktiviteten och stärker en positiv företagskultur!

Det ökar moral och produktivitet

Glada medarbetare är produktiva medarbetare och vad gör anställda glada? En arbetsplats som främjar kreativitet, socialisering och engagemang. Många företag kan bli bättre på att möjliggöra och visa vägen för sociala sammanhang. Hör ibland vissa säga: – ”Om vi gör det så blir vi inte tagna på allvar”, ”medarbetarna kommer inte att vilja göra det” eller ”gör vi detta kommer de bara att vilja ha mer”. Tänker att det är farligt att bestämma vad andra ska tycka och tänka.  Att skapa rätt social miljö är lika viktigt för ditt företags framgång som produktivitet. Förmodligen får du aldrig ut det mesta av dina anställda utan att bygga en arbetsplatskultur som får dem att vilja vara på jobbet.

Hur gör ni exempelvis nu, ni som vill att medarbetarna ska komma tillbaka till sin arbetsplats?
Hur gör ni som fortfarande tillåter flexibilitet vart man jobbar för att ändå bygga en stark vi känsla och en stark företagskultur?
Dessa två frågor ovan är mer aktuell än någonsin denna höst då vi ska tillbaka till ett nytt normal läge så har ni alla chanser att möjliggöra för ett bättre nytt normalläge.

”People rarely succeed unless they have fun in what they are doing.” – Dale Carnegie

Det hjälper till att skapa en framgångsrik arbetsplatskultur

Din företagskultur är bara den enskilt viktigaste faktorn för framgång eller misslyckande. Visst finns inställningen hos vissa företag att människor är utbytbara men för dessa blir det en ständig kamp att hitta arbetskraft och som dessutom kommer att bidra över tid. Ge för att få!
Företagskulturen påverkar alla delar inom företaget. Det påverkar försäljningen, kundnöjdheten, bra av tal med leverantörerna, nöjda medarbetare, ja listan kan göras lång men du fattar. Företag som förstår detta ligger redan långt före sina kollegor i branschen. De har fattat att engagerade medarbetare är mer produktiva. Att ha en bra företagskultur är det som gör att anställda gör sitt yttersta på jobbet. De har enklare att se möjligheter och är lojala mot företaget.

Det skapar en gemenskap

Kloka ledare vet värdet av att bygga en gemenskap på sin arbetsplats. Det ökar produktiviteten, ökar moralen, ökar lojaliteten och ökar troligen massor av fler saker som du själv kommer att tänka på.
Att skapa en rolig och social miljö är förmodligen ett av de bästa och enklaste sätten att få dessa resultat. Det är viktigt att se till att varje medarbetare i ditt team känner en tillhörighet, inte bara till sitt arbete utan även till sina kollegor. Du kanske tänker att om vi bygger en miljö som främjar socialt umgänge så ökar risken för distraktion och förväntan att allt alltid ska vara roligt. Det tror inte jag och dt är inte min erfarenhet som ledare. Trodde själv det i början av min ledarkarriär och var också den som tyckte att vissa tog för lång tid på sig att hämta kaffe, jag hade fel och vet idag bättre.  Dina anställda ska umgås så att de kan arbeta bra ihop. Möjliggör du detta så möjliggör du också för bättre team och bättre resultat.

Här är några exempel för dig

Ta företagen som hamnar på listan ”great place to work” Kolla gärna närmare på vad det är de gör när det kommer till att kapa en bra arbetsmiljö. Varför inte slå dem en signal och fråga.
Du kommer märka de har kontinuerliga event bokade för medarbetare att delta i. De har regelbundna afterworks, de uppmuntrar att kollegor går ut och lunchar, tränar tillsammans på arbetstid etc. De kommer då bland annat prata om vad de arbetar med och vilka eventuella problem de har stött på. Det är då saker blir intressanta. Mycket ofta leder dessa stunder till improviserade brainstorming -sessioner. Blanda ihop olika avdelningar, lägg till lite inspiration, och du kommer att bli förvånad över vilka slags kreativa lösningar glada, motiverade medarbetare kan komma på. Möjliggör hellre detta i det vardagliga arbetet än att en gång om år sätta folk i grupp på kick off:en och låt dem ”brainstorma” på något som de redan vet inte kommer att bli något med, för att det först ska gå via ledningen som sedan ska ta fram någon plan som sedan rinner ut i sanden för att det tar för lång tid innan de som brainstormade kan börja jobba med det. Phew… lång mening men också en alldeles för lång process i många företag.

Att skapa en miljö där medarbetarna känner sig bekväma och har stora sociala kontaktytor mellan avdelningarna, där medarbetarna känner sig uppskattade är avgörande. Tänk på att det lilla kan ge det stora resultatet. Tänk Paleto principen här där 20 % oftast står för 80% av resultatet. Få in detta i det vardagliga arbetet och det behöver inte alltid vara den stora “kick offen” utan troligen ligger de 80% inte där utan i det ni möjliggör dagligen. När någon säger att de funderar på att springa vårruset, starta ett innebandylag så var med och sponsra. Det är aktiviteter som dessa som gör att medarbetarna umgås med varandra även utanför arbetstid och som möjliggör för teamkänsla, problemlösning och lojalitet.

Vad gör du för att främja en rolig och produktiv arbetsmiljö? Låt oss veta i kommentarerna nedan!

Om du har frågor eller vill ha mer information hjälper vi på way2grow dig gärna. Skicka oss ett mail så har du snart en kontakt med oss!

 

#arbetsmiljö #glädje #chefensbästavän

Share This