(+46) 070 200 04 44 marie@way2grow.se

Ni kan nog alla hålla med om att många företagsledare är smart och besitter både IQ och EQ. Ibland händer det som inte får hända och att företaget börjar gå mycket dåligt ekonomiskt eller att alla kunder eller personal plötsligt omsätts som aldrig förr. Om man då går tillbaka till ledarskapet hos företagsledaren så hittar man ofta att det beror på just företagsledaren som fattar alla besluten och det är inte alltid som de kan se att problemet kom från tidigare tagna beslut.

Hur kan smart erfarna personer med imponerande ”track records” göra sådana misstag?

Professor Sydney Finkelstein, vid Dartmouth Tuck School of Business, tillbringade sex år till att försöka hitta svaret. Han och hans kollegor studerade flera av affärsvärldens mest ökända misslyckanden, intervjuade VDar och människor från olika nivåer i organisationerna. Han och hans kollegor fann att de dåliga beslut som dessa smarta ledare gjorde var ibland avsiktliga och ibland oavsiktligt, men de följde alltid ett tydligt mönster av övermod som gör att även det mest framgångsrika företag kan köras i marken.

Här är vad ledarna i Finkelsteins studie hade gemensamt:

De omringade sig med ja-sägare och ville att alla skulle visa 100% lojalitet i allt.

De trodde att de var den smartaste personen i rummet och var inte så intresserad av vad andra tyckte och tänkte i frågan.

De trodde att deras företag skulle vara ouppnåeligt för alltid.

De ansåg sig vara själva företaget. En ledare som ser ett företag som sitt kan försöka att dölja något för att det är som ett lika med tecken på en svaghet hos personen.

De blundar för varningssignaler och vill inte höra när andra kommenterar det.

Den goda nyheten är att det är lätt att åtgärda, när du är medveten om dem.

Även högt uppsatta chefer behöver en neutral samtalspartner med tystnadsplikt som värnar om personens framgång. En coach är inte en ja – sägare utan kan utmana dig i dina tankebanor för att vidga dina vyer. Jag kommer eventuellt att ställa en del jobbiga frågor. Detta görs enbart för att du verkligen ska fundera på varför du tycker si eller så, vad det är som ligger bakom ditt svar. Samtalen är helt fokuserat på dig och din frågeställning och hitta en lösning på denna.