(+46) 070 200 04 44 marie@way2grow.se

Det finns flera stereotyper om yngre generationer som ofta anses vara sanningar även då vi ”drar alla över samma kam”?! Vilka fördomar vs verklighet går vi omkring med? När vi coachar etablerade ledare eller när vi hjälper till inom rekrytering och detta ämne kommer upp, brukar vi ibland utmana vad många av oss har för förutfattade meningar av det som vi menar  kännetecknar vissa generationer. Så vad den yngre generationen kan lära oss ledare? Du har säkert också hört uttalanden som :
• ”Yngre generationer är lata och har ingen arbetsmoral”
• ”Unga människor har ingen lojalitet”
• ”De tror att de vet allt”
• ”De vill alltid veta varför vi gör som vi gör”.

Stereotypiska uttalanden som håller ditt ledarskap tillbaka

Som med många stereotyper kan det finnas en viss sanning i detta men många gånger drar vi förhastade slutsatser som inte stämmer in på alla. Vi glömmer många gånger att ställa oss själva frågan vad den yngre generationen kan lära oss och vårt ledarskap. Vad kan de lära oss mer seniora som kan hjälpa oss att forma vårt ledarskap så att vi kan utvecklas?  När vi utmanar och ställer frågor kring vad vi kan lära brukar det ofta bli tysten stund. Den stunden ger den vi samtalar med utrymme för perspektivförflyttning och reflektion vilken både i coaching och i rekryteringsprocessen kan vara av intresse att arbeta vidare med.

Vilka nya perspektiv kan vi få av den yngre generationen som utvecklar ledarskapet? 

I det här inlägget får ni våra perspektiv på några områden som vi tror att de yngre generationerna kan lära oss. Yngre generationer kan vara lätta att avfärda för blandannat brist på erfarenhet men yngre generationer representerar också förändring. Förändring som vi vet kan vara skrämmande för många och undermedveten det samma kanske för oss i våra uttalanden och vad vi tror anser att de är. De kan nämligen representera ett hot mot hur vi alltid har gjort saker och ting i denna bransch, i denna organisation. Vi upplever att de hotar våra metoder och kunskaper, som är en del av det som får oss att känna oss värdefulla.

Kan det vara så att många av de som berättar hur de yngre generationerna är som X och Z gör, gör det av rädsla och osäkerhet?

För att kunna leda och lära av yngre generationer måste vi lära oss att omfamna dessa känslor och hindra dem från att styra vårt beteende.

Om vi inte är medvetna om vad som finns under vattenytan på vårt personliga isberg kan vi hamna i fällan att kritisera, förlöjliga eller ignorera vad yngre generationer kan lär oss.

iceberg

Isberget får symbolisera vad vi kan och vad vi inte kan se.

Tror det kan finnas mycket lärorikt att lära av yngre generationer, särskilt när det gäller ledarskap. Här är kommer några reflektioner och viktiga insikter som vi kan lära oss av yngre generationer.

1.Ställ frågan ”Varför” mer som den yngre generationen allt för att utmana invanda gamla mönster

Det kan vara minst sagt frustrerande när man har mycket att göra när någon från den yngre generationen kommer för att ställa som det kan upplevas som hundra frågor om varför vi gör som vi gör. Visst finns det många gånger också en anledning till att vi gör på det sätt som det görs för närvarande. Men det finns också situationer där det inte längre nödvändigtvis finns någon bra anledning att fortsätta arbeta på det sätt vi gör nu. Har själv varit involverad i mycket bra exempel där frågan kom varför vi i en rapport som skulle rapporteras fick frågan varför vi rapporterade det vi gjorde och till dem vi rapporterade till. Efter lite efterforskning så visade sig att det var nästan ingen som läste rapporten och många e-postadresser var dessutom gamla så personen jobbade inte kvar men vi hade inte eliminerat e-post adressen. Personen som i teamet gjorde denna rapport la ner flera timmar på denna rapport och så visade sig att nästan ingen kollade på den och den användes aldrig som beslutsunderlag.
Vi gjorde som vi alltid hade gjort utan att ifråga sätta varför. Ibland är det bra att ifrågasätta och fråga varför vi gör som vi gör.

Faktum är att ”Utmana processen” är en av de viktiga delarna för framtida framgång.

The Toyota way är ju ett lysande exempel på detta och LEAN. Du kan läsa mer om det exempelvis här

 

ask question

2. Lojalitet får man av ett bra ledarskap och det är något man måste förtjäna

En annan stereotyp om yngre generationer som hörs genom bruset och som vi också sagt är att de inte är lojala- att de inte stannar så länge och att de är snabba att byta jobb när de ser något som kan vara bättre, istället för att stanna kvar. I en Gallup-undersökning visade det sig att bara hälften av millenniegenerationen (Generation Y) som undersöktes sa att de planerade att vara kvar hos sin nuvarande arbetsgivare ett år framåt. Men kolla också upp denna undersökning som inte är så munter läsning när det gäller att chefer också börjar säga upp sig och sedan 2021 så snackas det om the ”great resignation” så fler även äldre börjar nu röra sig. Inget vi kan göra kan man kanske tänka men fundera istället på vad ni som företag kan göra för att möta dem och gör saker som får dem att vilja tillhöra organisationen. Bestäm inte att alla inte skulle vilja stanna utan jobba mer för att få olika generationer att förstå att ni är en riktigt bra och utvecklande arbetsgivare att vara hos. Vissa kommer givetvis ändå att lämna men inte alla. Möt dem där de befinner sig, oavsett generation men tänk på att den yngre generationen ska fortsätta att bygga företaget i framtiden.

Gillar Richard Bransons citat:
” Train people well enough so they can leave, Treat them well enough so they don´t want to”

Faktum är att för att skapa lojalitet så behöver vi kunna möta personerna där de befinner sig även om det för oss som ledare är ovant eller obehagligt. För att uppnå en bra arbetsmiljö behöver vi som ledare möta individen där individen finns. Junior som senior i sin yrkesroll.

Intresserad av att läsa mer om ledarskap kolla in denna bloggpost som vi skrivit:
Att finnas där för ditt team i med och motvind

 

blogg 20230628 bild 1

3. Balansen mellan arbete och privatliv – En viktig insikt från den yngre generationen

Något som alltid imponerar på oss med yngre generationer är att de tenderar att fokusera på njutning i livet (generellt sett). Det betyder inte att de saknar arbetsmoral. Har arbetat med många unga människor som är engagerade och arbetar hårt. Men många av dem strävar efter att upprätthålla en balans. De arbetar, men de vill också njuta av livet utanför arbetet. Många yngre vill skapa en hållbar balans. Vi hör ofta människor beklaga sig över att yngre generationer saknar ”arbetsmoral”. Men vad de egentligen kan vara är bara lite mer medvetna om var de väljer att spendera sin tid?

Detta är en viktig lärdom för ledare, eftersom vi bör sträva efter att skapa arbetsmiljöer som är produktiva, stöttande och motiverande, istället för kaotiska, överväldigande och superstressiga, tyvärr så pekar mer och mer mot att det blir just mer stress.

Om du hör dig själv säga att du vill att människor ska ha bättre arbetsmoral, kontrollera då att du inte egentligen menar ”Kan de inte bara göra som jag säger”. Eftersom du som chef troligen har press på dig från ditt håll att det ska levereras.

4. Var uppmärksam på vad som händer på marknaden

När vi ser yngre generationer byta jobb och hoppa till olika möjligheter antar vi ibland att de saknar lojalitet, uthållighet eller engagemang. Eller har de helt enkelt identifierat en bättre möjlighet i en organisation som gör saker annorlunda? En skillnad mellan nu och för 30 år sedan är den synlighet vi har när det gäller hur företag agerar. Vi ser nyhetsartiklar och sociala medier som skryter om förmånerna. Vi är mer informerade än någonsin tidigare. Så lärdomen här för ledare är att vara uppmärksam på marknaden och och närliggande bolag gör inom samma bransch.

Om dessa ger bättre förmåner eller erbjuder mer flexibla arbetstider så kommer dina medarbetare förmodligen att veta det. Som organisation behöver ni alltid ha örat mot marken för att hålla er uppdaterat inte minst för att behålla medarbetarna och vem ska ta över så ni behöver fylla på med yngre generationer. Sluta klaga på att de yngre inte är pålitliga, slutar efter att de fått ett bättre erbjudande fokusera istället på hur ni bäst kan möta dem så att de inte väljer att leta sig utanför organisationen och är det något de är betydligt mycket bättre på så är det sociala medier och google sökningar etc så de kommer troligen alltid veta före er så vill ni behålla dem så behöver ni också vara mer öppen för vad som händer och vad som florerar där ute.

Yngre generationer är inte perfekt men det är inte vi heller och om företagen ska fortsätta och vara relevanta så behöver ni fokusera på och kunna möta även den yngre generationen med erbjudanden som de tycker är attraktiva hos en arbetsgivare.

Hur går dina tankar gällande den yngre generationen? Känner du kanske igen dig att du ibland har tänkt att de inte är lojala eller några av de andra exemplen?

Om du tillhör den yngre generationen kommentera gärna du med.