(+46) 070 200 04 44 marie@way2grow.se

 

Känner Ni igen de där vännerna som man har som verkar perfekta, snygga, har bra jobb och bor i fantastiska hus plus att de dessutom åker på fantastiska resor och sedan visar upp fantastiska bilder  på sig själv och sin omgivning från där de befinner sig och som de givetvis lägger upp på olika sociala medier.

Med handen på hjärtat hur många av er kan ibland känna avund eller kanske tom väljer att tycka illa om personen utifrån vd de förmedlar i de olika kanalerna. Ja de kan minsann åka utomlands, äta på fina restaurangen eller visa upp sina nya fina naglar fler gånger i veckan, alltså jag menar, vilka tror dom att dom är?

Stanna tanken där!

Den tanken säger nämligen mer om dig än om dessa individer som du stör dig på i dina media flöden. Du vet inget om hur tacksamma de kanske är för att de har möjlighet att göra just detta utan all din energi går istället till att avundas dessa personer utan att veta vad som ligger bakom att de har möjlighet att unna sig dessa saker.

Detta tankesätt förstör bara för oss själva. Du kanske ibland har klagat på ditt företag där du jobbar eller att du har en så dålig chef. Det som händer är att du förstör för dig själv genom dessa tankar och att hela tiden gå och älta och jämföra sig med andra eller skylla alla dina problem på någon annan är kanske skönt för stunden men med detta ältande så bygger du upp negativa tankebanor hos dig själv som inte på något sätt hjälper dig i din självkänsla eller i ditt självförtroende. Att lägga energin på att jämföra dig med andra kommer att sänka din egen tanke om dig själv och att tycka synd om sig själv är inte bra i längden.

Om dina tankar ofta går tillbaka till, ”varför händer detta alltid mig,” så beror det på att du fastnat i en negativ spiral i din tankebana som du behöver bryta.

Fokusera inte på problemet utan fokusera på att försöka hitta en lösning till problemet.

Om du ofta säger och känner att du alltid behöver jobba sent för att hinna med. Nej du behöver inte alltid jobba sent! Denna var jag själv en mästare på och avsade mig själv ansvaret till att jag måste jobba sent för att hinna bli klar och detta upprepade sig om och om igen vilket gjorde att jag jobbade ungefär 60 timmar i veckan i alldeles för många år på bekostnad av mig själv och mitt mående. Det jag gjorde var att jag tog ifrån mig mitt eget ansvar att bestämma över mitt liv och la det i händerna på företaget, som inte ens visste om att de nu ansvarade för mitt liv.  Nej du behöver inte alltid jobba sent, det är nämligen som att ge ifrån sig sin egen rätt att bestämma och säga att företaget kräver det. Kräver företaget verkligen det? Skulle de nu kräva det så är det ändå upp till dig och säga om det är ok eller inte. Avsäg dig inte ansvaret för att bestämma över ditt liv.  Jag tog tillbaka det ansvaret och förstod att det är upp till mig hur jag ställer mig till saker och ting. Samma sak som att säga att ”jag blir tokig på min personal”. Ta kontroll! Hur vill du att det ska vara, avsäg dig inte ansvaret.

Jag rekommenderar å det starkaste alla att jobba med sin mentala styrka för en vacker dag så kanske vi behöver uppbåda all den mentala styrka vi har för att orka kämpa vidare. Det kan vara plötsligt dödsfall inom familjen, svår sjukdom som drabbar en nära vän och då kan vi behöva uppbåda all vår mentala styrka. Jobba med det som bygger upp dig och inte med det som bryter ner dig.

Det är precis som med fysiskt starka och friska personer. De blir starka för att de avsätter tid för att träna sin kropp att blir friskare för att de väljer mer hälsosam mat till sig själv. Samma sak gäller när du ska träna upp din mentala styrka. Var snäll mot dig själv, träna på att känna tacksamhet och var glad för någon som det går bra för istället för att känna avund och sluta jämför dig med andra för det du ser är toppen på isberget när du scrollar igenom ditt flöde på sociala medier. Jämför dig med dig själv och utmana dig själv genom att varje kväll fundera på vad du har att vara tacksam för, skriv gärna ner din tacksamhet i en bok som du kan ha vid sängen och varje morgon så ligg kvar någon minut extra och fundera på hur vill du göra för att denna dag ska bli så bra som möjligt.  Det är du själv som bestämmer hur din sinnesstämning ska vara och hur du vill bemöta världen.

Tips på övningar:
Tacksamhets bok som jag nämnde ovan
Reflektionsövningar dagligen eller varje vecka – du hittar några under rubriken freebies här på hemsidan
Säg minst 3 positiva saker om dig själv och ditt agerande varje dag. Övning ger färdighet
Tänker du en tanke som inte hjälper dig att utvecklas så uppmärksamma den och fundera på hur det skulle vara om det blev precis tvärt om.
Sätt upp 6 månaders, 1 års , 3-5 år års mål.  Visualisera hur det är när du är vid målen. Skriv ner målen och följ upp regelbundet.

Berätta gärna vilka bra övningar gör du för dig själv som stärker din egen självbild och gör dig starkare mentalt?

Jag Brinner för att utveckla individen, ledaren och organisationen som vill utmana och utveckla sig själv för att maximera sina resultat. Detta görs genom coachning, mentorskap och via ledarskapsutveckling inom olika moduler.

Marie Wetterstrand / Way2Grow- Din Utvecklingspartner

Share This