Att bli sedd och få bekräftelse är ett grundläggande mänskligt behov.
På den mest grundläggande nivån får det oss att känna oss värdefulla, seeda, och det är det som inspirerar många av oss att fortsätta att leverera och göra vårt yttersta på arbetsplatsen. Som Ledare har du en viktig uppgift att både visa att du ser och tydliggöra att du uppskattar det jobb som individen samt gruppen genomför. Kan låta så enkelt och det behövs inte mycket ändå så ser jag ofta när jag är ute på arbetsplatser och jobbar att detta kan vara något som ledaren kan behöva support i. Det är lätt att ta vissa saker och exempelvis detta för givet. Det är viktigare än mycket annat inom ledarskapet att visa de anställda att du uppskattar dem. Jag har all respekt för att tid kan vara en bristvara men detta är inget som ska nallas på för att tid inte anses finnas, då handlar det snarare om dåliga prioriteringar.
I flera organisationer som jag besökt som coach eller mentor samt även tidigare när jag jobbade som anställd inom flera organisationer är uppskattning något som hamnar efter bla ekonomiska resultat. De anställdas behov av att uppskattas för sina ansträngningar blir ofta osynliga ej värderade som oviktigt. Du vill inte få en anställd att känna att det jag gör inte spelar någon roll. Blir dessa kvar så kommer deras egen värde att gå i botten, de kommer troligen inte komma med så många bra ideer som i början och inte heller föreslå förbättringar, göra det där lilla extra för kunden…..de kommer mest att jobba av tiden för att sedan gå hem och leva. Kan du som ledare få dem att känna sig levande och engagerade under arbetstid så har du en mycket värdefull medarbetare som troligen kommer göra väldigt mycket för både sin chef och arbetsgivare.
Försök att få in detta i det dagliga arbetet som en naturlig del så att det inte kommer som ord en gång om året i det så kallade utvecklingssamtalet.
Tycker du att dessa 3 resultat som uppkommer genom att se och uppmärksamma dina medarbetare kan vara värt att jobba med hos er organisation för de effekter det ger?
1. Seeda anställda är mer engagerade i sitt jobb
Låt mig enkelt säga att: när du börjar uppskatta medarbetare för deras arbete sätter du ribban för en avdelning/ett företag med glad och engagerad personal. En sådan arbetsmiljö är betydligt mer produktiv och får bättre resultat då medarbetarna känner sig seeda. Börja med att visa dina anställda att du ser deras ansträngningar och visa vad deras engagemang och produktivitet ger för resultat för företaget.
2. Öka stabiliteten genom att involvera medarbetarna.
Nöjda medarbetare tenderar att stanna längre i en organisation och prestera bättre. Det betyder att om du har några högpresterande, begåvade medlemmar i ditt team, se till att deras ansträngningar inte förbises. Genom att göra detta kommer du inte bara att hjälpa dig att öka anställdas behållning – det sparar också tid och pengar på att behöva utbilda nya medarbetare varje gång en driven medarbetare lämnar din avdelning/organisation.
3. Engagerade medarbetare ger nöjdare kunder och bättre resultat i kassan
Vi kan alla känna igen oss i att vi ibland inom serviceyrken stött på medarbetare som uppenbarligen inte är nöjd och det kan gå så långt att det går ut över mig som kund. Sitter just nu på ett kaffe när jag skriver denna bloggpost och vid bordet bredvid sitter två anställda från en välkänd detaljhandels-kedja i Sverige och pratar om att de inte upplever sig bli sedda, inte får uppmärksamhet för vad de gör. För var inte naiv och tro att det inte pratas om. Frågan är hur du vill att de ska prata?
Jobbar du för att sätta munkavel eller jobbar du för att detta snack istället kommer att vara positivt?
Om du är orolig för din organisations framgång kan detta vara en bra sten att lyfta på och reflektera hur det faktiskt är hos er? Tar du dig tiden att visa dina anställda att du ser och uppskattar deras ansträngningar så kommer de att ge allt de kan för dig som ledare och för organisationen.
Tveka inte att höra av dig ifall du jobbar på en sådan arbetsplats där du tror jag kan göra nytta som coach och mentor eller om du som ledare vill ha en reflektionspartner.
”A person who feels appreciated will always do more than what is expected.” (Author unknown)
Senaste kommentarer