Svenska dagbladet skrev redan 2015 att mer än varannan svensk upplever konflikter på jobbet minst en gång i månaden, utifrån en då färsk undersökning från Manpower. Än fler arbetsgivare gör inget för att motverka konflikter på jobbet. Inte heller ges det verktyg, metoder eller support för ledare att kunna hantera konflikter bra.
jag tänker att som ledare hur lätt eller jobbigt du tycker det är att hantera konflikter så är det något du bör ha en del kunskap omkring så att du inte låter konflikter eskalera.
Det är garanterat inte många procent av oss som njuter av att behöva gå in i en konflikt för att lösa den och det är ingen hemlighet för en ledare vad mycket energi konflikter tar i en grupp och hur mycket mindre effektiviteten blir.
Man behöver inte nödvändigtvis vara rädd för konflikter men tror det är få som säger att de njuter av att se på rådande konflikter och hur mycket det tar.
Att inte ta tag i en konflikt blir ett ledarskapsproblem som leder till otydlighet, osunda relationer, oro, frustration och i många fall kanske även psykisk ohälsa. Det är säkert många av oss som någon gång har haft en konflikträdd chef eller själv upplever att man är det och kan relatera till konsekvenserna.
Vad har du för strategi när det uppstår konflikter på din arbetsplats?
Går du in direkt och pekar med hela handen eller kanske är du den som tydligt behärskar JAG- budskapet i dialog vid konflikter som du själv hamnar i?
Ignorera beteenden du inte vill ha
Uppmuntra alla framsteg och styr om till vad du vill ha mer av eller önskar istället, belöna framstegen direkt och förklara vad de gjorde som var bra. Visa att du värdesätter vad de gjorde och uppmuntra dem att fortsätta. Det här fungerar lika bra för oönskade beteenden på arbetsplatsen inom familjen eller i andra sammanhang.
Givetvis går inte alla problem att ignorera. Det finns situationer när man måste agera. Beskriv då problemet omedelbart, utan att skylla på någon. Visa varför misstaget har en negativ effekt. Om uppgiften inte var tydlig, ta själv på dig skulden för att inte ha varit tydlig. Gå sedan tillsammans igenom grundligt vad som ska göras och vad du förväntar dig. Följ upp och uppmuntra alla framsteg.
Ken Blanchard beskriver i sin bok Whale Done en metodik framtagen efter att ha studerat hur man tränar späckhuggare på SeaWorld. Där visade han på hur man ignorerar beteenden man inte vill ha och styr sedan istället över uppmärksamheten på något man vill ha, som valen lätt kan prestera. Då belönar man och visar uppskattning och tar det sedan stegvis framåt.
Det visar också på hur viktigt det är att bygga tillit och goda relationer på arbetet samt att skapa en miljö där man kan ha roligt och samtidigt kan lära och utvecklas. Om alla är med på det och hjälps åt att lyfta varandra när någon gör något bra så kan du skapa en organisation där människor gör vad som är rätt, även när ingen tittar.
Summering:
- Det är inte fel om du inte tar varenda konflikt så länge som du jobbar för att de inte ska behöva uppkomma och försöker förändra situationen. Observera att detta inte är samma sak som att stoppa huvudet i sanden.
- Om du är konflikträdd och blundar för problemen så bör du hitta en strategi som passar dig för att hantera det. Det kan få stora konsekvenser om du inte agerar!
- Det finns flera metoder som kan hjälpa dig att agera kraftfullt utan konfrontation!
Kanske vill du bli coachad i ditt förhållningssätt till konflikter? Jag hjälper dig gärna inom detta område.
Hör av dig och boka ett 30 minuters gratissamtal för att se om jag är rätt coach för dig.
Jag är internationellt certifierad coach via ICF på PCC nivå och har mer än 20 års erfarenhet från ledande befattningar.
Dela gärna inlägget eller hänvisa andra till blogginlägget som du tror kan ha nytta av konflikthantering och hur man kan jobba med det.
#konflikträdd #Konflikträdsla #chef #ledarskapsutveckling
Senaste kommentarer