Blog

Tips för företag när du anlitar en coach

Allt fler företag och organisationer anlitar en coach för att utveckla sina chefer. Du har kanske själv någon gång gått i tankarna att anlita en ledarskapscoach till dig själv eller till dina medarbetare men inte hittat rätt. Branschen kan ibland upplevas som en djungel.

Ordet coach har mer eller mindre blivit överkört av en ångvält och det används i många sammanhang utan att man jobbar utifrån ett coachande förhållningssätt. Många uppger att de är coacher men de har exempelvis ingen riktig coachutbildning och sedan jobbar utifrån vad coaching faktiskt är att inte alltid komma med konkreta råd utan få individen att utvecklas och utmanas för att själv utvecklas i sina tankebanor och således i sin frågeställning.

Anlita en coach som är certifierad och med lång erfarenhet inom företagsvärlden och ledarskapsområdet.

Sätt upp konkreta mål för coachperioden. Dessa bör innehålla mål i ledarskapet, i väl måendet och i businessen i form av ökade intäkter, minskade kostnader eller dylikt.

Be om en tydlig struktur på upplägg från coachen om hur ofta och hur länge som kan vara rimligt.

Be coachen redogöra för vilka vidareutbildningar som denne gjort och när detta var för att se att coachen själv håller sig a jour.

Var överens gällande sekretessen och om vad som tas upp i samtalen med coachen och eventuellt beställare samt vilka etiska riktlinjer som coachen följer.

Be om uppföljning så att du kan utvärdera hur det går

Hur mycket är det värt/vad får det kosta att hjälpa dina ledare? Gör upp en budget.

Se till att kontrakt skrivs med alla involverade.

Du behöver vara beredd att göra som coachen föreslår för att få de resultat du vill.

Du har de resultat du har idag av en anledning, så vill du ha andra resultat behöver du göra och vara annorlunda mot vad du är idag. Coaching har fått en viktig roll i företag som börjat använda sig av coacher. Coaching är ett tydligt och strukturerat sätt att samtala som hjälper personen och organisationen att plocka fram vad som är viktigt, hjälper kunden att sätta mål och att hitta sina bästa sätt att nå dessa mål.

Citat från en av dem jag coachat:

Coachingen med Marie har gett mig många nya värdefulla insikter. Klimatet har varit förtroendeingivande och tryggt. Jag har fått möjlighet att reflektera över mina egna tankar och svar vilket lätt till att denna coaching verkligen gjort en skillnad för mig.” Avdelningschef

Marie Wetterstrand, Way2Grow.se Coach, mentor och ledarskapsutvecklare.

Sätt SMARTa Mål och håll dig motiverad

Om du inte vet vad du vill uppnå i livet så är det näst intill omöjligt att göra något åt den situation som du befinner dig i, jag menar, när ska du börja och med vad samt vilken väg ska du ta? Det finn sen uppsjö av verktyg och läror på hur du bäst ska nå ditt mål men mycket handlar till slut om hur motiverad du själv är för att faktiskt göra det du behöver gör för att uppnå de mål du satt upp för dig själv. Jag kan rekommendera att du använder en av de klassiska varianterna som kallas SMART. Det är ett bra verktyg för dig att följa för att lättare kunna ta dig till ditt mål.

Nedan följer ett exempel på hur du kan arbeta fram ditt mål tillsammans med SMART verktyget.

Specifikt; tex ”jag vill utvecklas och få min första chefstjänst” (Ställa också frågan varför för att få fram vad som ligger bakom så du vet varför som du vill ha en chefstjänst – du behöver veta vad som ligger bakom målet)

Mätbart;  tex ”Jag ska ha skrivit på papperna som chef på den nya tjänsten”

Accepterat;  Är detta det mål som DU faktiskt vill ha? Är det för din egen skull eller är det för att någon annan säger att du skulle vara bra som chef?

Realistiskt;  Det mål som du sätter ska givetvis vara utmanande, men kom ihåg att det behöver vara realistiskt så att du inte att sikta på att direkt bli VD på det multinationella företaget du jobbar på utan att tidigare ha chefserfarenhet.

Tidsbestämt;  Sätt en ”deadline”, så att du har en tidsplan att följa och du vet när detta senast ska vara uppnått.

Detta är givetvis bara ett exempel, andra kan vara att våga tala inför folk, hitta ett nytt jobb, lyckas springa en mil etc.

När du klart gjort ditt mål via SMART metoden så är det också viktigt att fundera på vad som motiverar dig? Motivationen handlar om vilka faktorer som väcker, formar och riktar våt beteende mot målet. Jag tänkte ge dig några tips så att du håller målet i sikte och har kvar motivationen för att inte tappa sikte på målet.

Du har troligen satt ett tufft mål och då kan det vara bra att dela upp det i mindre delmål på väg mot det stora målet. Du vill inte tappa bort målet för att det känns för långt för att du ska ta dig dit. Lägg upp en plan och skriv ner denna plan.

Delge vissa personer i din omgivning om vilket mål du satt upp. Observera att delge det för rätt person så att du inte säger till någon ditt mål bara för att höra att det kommer du aldrig att klara. Var noga med vem du anförtror dig till.

Avsätt tid för att kontinuerligt följa upp hur arbetet går för dig mot det uppsatta målet. Ta dig tid att analysera och reflektera över vad som gått bra och vad du kan lära dig av vissa av de snedsteg som kan ha inträffat. Du kanske kommer på att du behöver göra något mer som du tidigare inte skrivit upp för att du ska kunna nå slutmålet.

Försök att eliminera det som kan vara störande för dig mot att du ska uppnå ditt mål. Du får nämligen vara beredd på att dina kollegor kanske inte delar ditt mål och är nöjd med där de är och tycker att blivit för seriös när du väljer att sitta kvar och lära dig excel medan de flexar ut lite tidigare.

Fira dina delmål. Viktigt för din motivation att du tillåter dig själv att ge dig själv en belöning för det arbete som du lägger ner.

Känner du att du behöver hjälp så tveka inte att ta kontakt med de i din omgivning som du tror kan hjälpa dig, ensam är inte alltid stark. Har du ingen så ta kontakt med en coach eller mentor som kan att hjälpa dig mot ditt mål.

Stort lycka till och låt inget stå i vägen för dig och ditt mål och tro på dig själv. Den störta sabotören har de flesta inom sig själv.

Jag tar gärna emot kommentarer i fältet nedan eller rom du vill ta en kontakt med mig så kontakta mig här på Linkedin eller via mitt företag way2grow.se

/ Marie Wetterstrand

När ska dom komma på Bluffen?

 

 

 

 

 

Har du någonsin känt att det största hindret för dig i din karriär är du själv?

Jag vill sticka ut hakan och säga att för många av oss så är vi själva vårt största hinder vare sig vi ser det eller inte. Vad menar jag med det?

Vi har nämligen en rädsla för att stiga ur vår egen komfortzon. Vi vet vad vi har men vi vet inte vad vi får. Det kan också visa sig som en känsla där rösten för denna känsla säger något i stil med; – hur ska JAG kunna detta eller när ska de komma på buffen? Det finns en rädsla för att du inte skulle vara värdig tjänsten eller att du inte är kvalificerad att göra vad du syftar till att göra. Det är en rädsla som kan hålla många tillbaka.

Jag vet för jag har själv haft vissa av dessa tankar så jag har fått jobba med mig själv för att förstå, och för att utmana mig själv. Jag kanske verkade säker på utsidan men kände mig djupt osäker på insidan innan jag tog tag i detta. Varför berättar jag detta, då det inte är så fortsatt? Det är för att jag förstår vad du har för tankar när det kommer till en självkänsla som är eller varit låg. Tänk på att du är inte ensam om detta och det finns många där ute som kan ha ett bra självförtroende men en dålig självkänsla. Det kan handla om exempelvis, att våga stå inför andra människor eller att våga ta en konflikt med medarbetare på jobbet.

Du kommer troligen inte höra någon annan chef nämna att de har känt eller känner på detta sätt då behöver blotta en vad de tycker -svaghet, men tro mig att du inte är ensam om detta och det finns vägar att gå som gör att du kan komma ur din komfortzon och få stöd under tiden. Tänk så mycket bättre det kommer att kännas på andra sidan och vilken seger för dig själv som är en av dem som tagit tag i det. Finns högt uppsatt chefer så som bl a Howard Schultz, VD och koncernchef för Starbucks som avslöjade i en intervju med NY-Times för några år sedan där han på frågan: What advice would you give to somebody who’s about to become C.E.O.?

Svarade:I would say the following: Very few people, whether you’ve been in that job before or not, get into the seat and believe today that they are now qualified to be the C.E.O. They’re not going to tell you that, but it’s true. So everyone you meet has a level of insecurity. The level of insecurity that you have is a strength, not a weakness. The question is, how are you going to use it?

Vad kan du göra för att övervinna dessa känslor av otillräcklighet som så många av oss upplever? Vilken hjälp tar du för att kunna bli en så bra chef som möjligt så att du även mår bra i ditt ledarskap och inte bara har en fasad utåt.

Ett första tips på vägen som ny VD eller ny chef för en avdelning är att inse fördelarna med att vara en nybörjare. Du kanske inte inser det, men det finns stora fördelar med att vara ny inom området. När du inte vet så kan du ställa frågor som får kollegor och medarbetare att tänka på ett nytt sätt. Se det inte som en svaghet utan utnyttja tillfällt och visa på att du är hungrig att lära och utforska.

Tips nummer två är till dem som ibland känner igen sig i; När ska de komma på bluffen? Förstå kraften i perspektiv. De som upplevt ”bluffen syndromet” känner ofta att de är de enda i världen som känner på detta sätt.

I en under studie från 2014 gjord av Vantage Hill partners som publicerades i Harvard Business Review så framkom det efter intervjuer med VD:ar och eller högre avdelningschefer runt om i världen att deras största rädsla var: Att upptäckas som inkompetent, även känd som ”bedragar syndromet.” Denna rädsla minskar deras förtroende för sig själva och andra och underminerar relationer med andra chefer.

Att övervinna detta är möjligt – du behöver inte känna dig värdelös eller ensam. Nästa gång du är i en situation som känns helt utanför din komfortzon, fokusera på dina lyckanden (inte misslyckanden). De felsteg som begicks lär av dem och betrakta dem med andra perspektiv så att du kan lära och föra fram ett nytt perspektiv som andra inte har.

Vill du veta mer om hur jag jobbar med ovanstående frågor eller har kommentarer/synpunkter så skriv gärna nedan i kommentarsfältet och ta en kontakt med mig.

Författare: Marie Wetterstrand / way2grow.se

Hur kan smarta erfarna företagsledare göra så stora misstag?

Ni kan nog alla hålla med om att många företagsledare är smart och besitter både IQ och EQ. Ibland händer det som inte får hända och att företaget börjar gå mycket dåligt ekonomiskt eller att alla kunder eller personal plötsligt omsätts som aldrig förr. Om man då går tillbaka till ledarskapet hos företagsledaren så hittar man ofta att det beror på just företagsledaren som fattar alla besluten och det är inte alltid som de kan se att problemet kom från tidigare tagna beslut.

Hur kan smart erfarna personer med imponerande ”track records” göra sådana misstag?

Professor Sydney Finkelstein, vid Dartmouth Tuck School of Business, tillbringade sex år till att försöka hitta svaret. Han och hans kollegor studerade flera av affärsvärldens mest ökända misslyckanden, intervjuade VDar och människor från olika nivåer i organisationerna. Han och hans kollegor fann att de dåliga beslut som dessa smarta ledare gjorde var ibland avsiktliga och ibland oavsiktligt, men de följde alltid ett tydligt mönster av övermod som gör att även det mest framgångsrika företag kan köras i marken.

Här är vad ledarna i Finkelsteins studie hade gemensamt:

De omringade sig med ja-sägare och ville att alla skulle visa 100% lojalitet i allt.

De trodde att de var den smartaste personen i rummet och var inte så intresserad av vad andra tyckte och tänkte i frågan.

De trodde att deras företag skulle vara ouppnåeligt för alltid.

De ansåg sig vara själva företaget. En ledare som ser ett företag som sitt kan försöka att dölja något för att det är som ett lika med tecken på en svaghet hos personen.

De blundar för varningssignaler och vill inte höra när andra kommenterar det.

Den goda nyheten är att det är lätt att åtgärda, när du är medveten om dem.

Även högt uppsatta chefer behöver en neutral samtalspartner med tystnadsplikt som värnar om personens framgång. En coach är inte en ja – sägare utan kan utmana dig i dina tankebanor för att vidga dina vyer. Jag kommer eventuellt att ställa en del jobbiga frågor. Detta görs enbart för att du verkligen ska fundera på varför du tycker si eller så, vad det är som ligger bakom ditt svar. Samtalen är helt fokuserat på dig och din frågeställning och hitta en lösning på denna.

Ska vi prata om bra ledarskap?

Jag brukar prata om det gamla ledarskapet där chefen skulle vara fruktad och hård. Den som lämnade sina anställda med mössan i handen och ostadiga ben. Vi kan nog de allra flesta av oss vara överens om att detta är inte är en modell att följa i ett modernt ledarskap.

Men hur får man anställda att gilla dig?

Det är faktiskt inte så annorlunda än någon annan relation. Några av de sociala färdigheter som gör dig till en bra vän, en familjemedlem, lagkamrat eller partner kommer också att hjälpa dig att bli en bra och gillad chef. Prova dessa beteenden för att bli den mest omtyckta chefen på ditt företag:

Var positiv: Att vara positiv handlar inte om att vara orealistisk, utan snarare om att hitta det positiva i varje situation. Människor föredrar att vara runt personer som är glada och positiva.Det finns vetenskapliga studier som visar på att de som tillbingar tid med glada och positivt inställda personer själva blir lyckligare. Precis som att umgås med en person som alltid ser allt från den negativa sidan att människorna runt omkring denne person tenderar att själv bli mer negativa.

Vara en god lyssnare: Ingen gillar en chef som inte lyssnar på vad den anställda har att säga eller en chef som konstant avbryter en anställd som försöker att berätta något. Har u någonsin hört en före detta anställd som sagt att deras chef inte var bra, att denne inte lyssnade?

Ge inga färdiga svar: Tydliggör som chef att du inte bara vill ha problemet på frågan utan också förslag på lösningen på problemet. Den anställda kan ibland behöva hjälp att lösa ett problem. Istället för att bara ge svaret lär dig att ställa frågor tillbaka för att hjälpa dem på vägen att besvara sin egen fråga, för att på så sätt lösa sitt egna problem. Jag brukar kalla det att använda ett coachande förhållningssätt. De får den hjälp de behöver samtidigt som de känner sig delaktig.

Behandla alla likvärdigt: Även om du som chef ser positiva egenskaper hos vissa av dina anställda så kan du inte behandla dem annorlunda mot resterande så länge som de utför samma uppgifter. Ser de övriga anställda att en person hela tiden blir premierad och nu talar jag inte om lönekuvertet, för där menar jag att du faktiskt kan ge extra till något som verkligen utmärkt sig i gruppen. Jag menar när det blir uppenbart att du har en favorit, där behöver du som chef tänka på att behandla alla så lika som möjligt.

Lär känna din personal: Det spelar ingen roll om du har en stor eller liten arbetsgrupp under ditt paraply. Du bör veta några grundläggande saker om personen så som namn, familjeförhållande etc. för att kunna möta denne vid uppkomna frågeställningar. Detta innebär inte att du ska göra avkall på ditt ledarskap utan mer att du ska kunna ha en större förståelse för det uppkomna.  Ett bra sätt att visa att du känner din personal och lyssnar på dem är att snappa upp vad de säger att de ska göra under helgen för att kunna ställa uppföljande frågor hur det var, hade de roligt etc.

Ge komplimanger och beröm: När du har en anställd som gjort något bra, löst ett problem på ett föredömligt sätt så var öppen och visa den anställd och kollegorna till denne att detta gjorde personen mycket bra. Använd både ord och kroppsspråk för att förtydliga berömmet, så som en klapp på ryggen. Observera att inte gå över till härskarteknik och börja klappa personalen på huvudet för det kommer inte att ge önskad effekt.

Ge konstruktiv kritik: Om du behöver ge konstruktiv kritik till en anställd gör det enskilt och tänk på att göra det omsorgsfullt. Ingen tycker om att få veta att de har gjort ett misstag, men om du hanterar det på rätt sätt, kan de faktiskt vara tacksamma för information vilket får dem möjlighet till att växa och förbättras.

Var tydlig med vad du förväntar dig: Det bästa sättet att undvika förvirring och komplikationer i arbetet  är att vara tydlig med vad du förväntar dig, vilka deadlines som finns, kvalitén på det arbete du vill ska utföras och liknande. Det som kan behöva förklaras är flödet så att personalen förstår vad som behöver göras när och varför.

Den chef som kan få en bra balans av de ovan nämnda områdena kommer att ha en personal som känner sig sedd och respekterad av sin chef samtidigt som de förstår att chefen inte godtar allt. Att vara omtyckt av sina anställda betyder inte för den skull att de anställda ska kunna sätta sig på dig. I stället handlar det om att skapa relationer av ömsesidigt förtroende och respekt som kan vara extremt kraftfull på arbetsplatsen.

Vad gör dig som chef omtyckt tror du hos dina anställda? Eller ser du den gamla modellen för att bli fruktade som ett bättre val?

Skriv gärna en kommentar vad du tycker är viktiga punkter?

Marie Wetterstrand / www. way2grow.se

Vem Ansvarar för ditt liv?


Ditt öde är inte skrivet av någon annan. Du är den enda som kan staka ut vägen för ditt liv och din resa i livet. Din framtid och dina mål kan endast tas om hand och uppfyllas av dig själv.

Tro inte på att bara för att du inte födde med guldsked i munnen så kan du inte uppfylla dina drömmar och mål. Tro inte att du har fått ett öde och att du inte kan göra något åt ditt öde. Gör dig inte till ett offer för gamla övertygelser eller att någon annan säger till dig att du inte kan uppnå ditt mål.

Nöjd dig aldrig med vad som sägs vara förutbestämt och våga släppa dina drömmar fria, våga sätta mål för att uppnå dina drömmar. Det är upp till dig att sätta dig i förarsätet för ditt eget liv och det du vill och kan uppnå!

Var noga med vem du delar dina drömmar och visioner med för alla är inte med dig och fyller dig med energi när du delar din dröm. Vissa kanske tom säger att det kommer du aldrig klara.

Som coach så hjälper jag dig att frigöra dina inre bromsar som lyssnar på dig och motiverar dig att vara stark i din egen resa så att inte andra kan påverka om de säger till dig att detta kommer aldrig gå. Jag har verktygen för att hjälpa dig på din resa mot dina mål och drömmar.

Kontakta mig på: way2grow.se

”Ödet är den som delar ut korten, men du är den som spelar dina kort.”

-William Shakespeare-

Frågor som kan komma att förändra ditt liv! Del 3

 

Nu kommer del 3 vilket är den sista delen i min serier med frågor som kan komma att förändra ditt liv. Del 1 publicerades 30 Augusti 2016 samt del 2 publicerade jag den 9 September. Du finner de övriga posterna på min Linkedin profil så titta gärna även på del 1 och 2 innan du börjar med dessa frågor nedan .

Vad skulle du göra om du inte var rädd?

Ur ett överlevnadsperspektiv, har rädslan sitt syfte. Det är vad som håller oss från faror som hotar eller vad som kan fysiskt skada oss. Men rädslor håller oss i stor utsträckning tillbaka från att nå vår fulla potential. Ibland behöver man stanna upp och reflektera över rädslan. Är det så att det finns en rädsla för att detta har jag aldrig gjort – GÖR DET. Eller en rädsla för att misslyckas – UTMANA DIG SJÄLV OCH GÖR DET. Vi behöver ibland komma ur vår komfortzon där i vet hur det är och hur allt fungerar. Kommer vi inte ur den med jämna mellanrum så stagnerar vi och utvecklas inte lika mycket. Mitt budskap är precis som NIKE reklamen säger – JUST DO IT.

Vem har egenskaper som du också skulle vilja besitta?

När du träffar eller ser människor som du tycker har egenskaper som du gillar eller kanske tom beundrar så stanna upp och reflektera över vad dessa egenskaperna är och hur du skulle vilja få in dem i ditt liv så att du skapar din version av dessa positiva egenskaper.

Vad hindrar dig från att göra de saker som du borde göra?

Det är lätt att rycka på axlarna och säga, ”Jag vet inte vad jag ska göra”, men det är bara en ursäkt. Merparten av tiden, så vet vi exakt vad vi bör göra. Vi är bara inte villiga att flytta på de hinder som finns i vår väg. Identifiera vilka hinder som du har i ditt liv som gör att du inte är där du skulle vilja vara. När du vet vilka de är, vad kan du faktiskt göra åt dem som en början. Börja sedan med den förändringen som gör att du kan börja flytta på ditt hinder.

Våga fråga efter hjälp från personer som redan gjort liknande resa. Det kan vara skrämmande att fråga men du kommer att märka att de flesta kommer att bli glada över din fråga. De flesta gillar nämligen att dela med sig av sådant som de är duktiga på och kan.

Stort lycka till och har du några tankar om de frågor jag jag skrivit om här samt tidigare så skriv gärna en kommentar.

Med vänlig hälsning / Marie Wetterstrand / way2grow.se

Allt börjar när du börjar!

 

I mitt coachande så träffar jag flera olika kunder med olika mål. En av mina kunder  hade ett mål för sin hälsa att gå ner i vikt. Vi gick igenom frågeställningen noggrant för att kunden skulle få tid att identifiera vad det faktiska slutmålet var. Om det var vikten hur skulle han se när målet var nått, var det en siffra på vågen eller kanske ett klädesplagg som han ville få på sig igen. Hur skulle det kännas när målet var nått? Detta för att manifestera den positiva känslan hos kunden när denne fick på sig jackan som hängt i garderoben sedan knappt 10 år tillbaka i tiden. Vi gick igenom kundens tankar och tittade både på när det skulle vara uppnått och vilka fallgropar som skulle finnas på vägen för att synliggöra för kunden vilka ”väg bulor” som han eventuellt kunde ha på sin väg.

Vi tydliggjorde vad målet var och vilka steg som behövde göras från kundens sida för att detta skulle bli verklighet. Vi började bena ut vad de nästkommande stegen skulle vara och när denna resa rimligt skulle vara i mål. Han sa att till julafton skulle han kunna sätta på sig skinn jackan igen och dra igen blixtlåset och att starten skulle vara efter sommar semestern.  Då skulle han börja träna och lägga om sin kost. Jag frågade vad det var som gjorde att vill börja då först. Han satt tyst en lång stund och jag såg hur han processade min fråga. När han slutligen svarade så tittade han på mig och sa: ” Ja varför ska jag vänta till efter sommaren? Jag vill få på mig skinnjackan så snart som möjligt och kan jag få på mig den innan säsongen är slut så är det en mycket större morot. Vi hade tidigare utforskat drömläget när han redan uppnått målet och han kände nu att han inte ville förlora den känslan. Han sa med övertygande röst ” Jag vill börja NU, jag vill inte vänta i flera månader och kanske i slutändan aldrig ta tag i det”.

Jag vet att suget efter godsaker eller att skippa kvällspromenaden då det spöregnar kan kännas lockande men han har kämpat och vi har under våra samtal jobbat med väg bulorna och tankarna omkring dessa för att eliminera dem och hitta tillbaka till målet. För några veckor sedan då vi hade vår sista träff så hade han med sig en väska och i denna väska så drog han fram sin skinnjacka och med ett stort leende så satte han på sig den och drog smidigt igen dragkedjan. Vilken Seger!!
Han var så nöjd och det syntes på hela honom.
”Det känns som jag för första gången på mycket länge har tagit mina mål seriöst och detta är mycket större känsla för mig än att jag har fått på mig skinnjackan” Samtidigt som han sa detta gick han rakryggad runt i rummet med jackan på.

Varför berätta jag detta för er?
Jo, varför skjuta upp dina mål och drömmar? Varför låta dig stoppas av frestelser eller bulor som kommer på vägen? Varför vänta till imorgon?
Vad är det egentligen som hindrar dig från att starta idag och tidigare kunna njuta av resultatet?

Målet kommer inte automatiskt att komma till dig, att skjuta upp mål är som att skjuta upp framgång. Eller som Kjell Enhager coach och mental tränare säger: Skillnaden som gör skillnaden, är du?
Marie Wetterstrand
www.way2grow.se

Frågor som kan komma att förändra ditt liv Del 2

Nu kommer del 2 av min serier på 3 delar med frågor som kan komma att förändra ditt liv. Frågeställningarna att kolla närmare på under del 1 var:

– Hur ser andra på mig?

– Vad är jag tacksam för/ vad har jag gjort bra idag?

– Är jag trogen mina värderingar?

Läs gärna del ett för att få en djupare förståelse för vad jag menar inom varje fråga. Tänk på att för att få det bästa för ditt liv så kan det betyda att du behöver ta dig en grundlig funderare på dessa frågor. Det kan komma att kräva en del av dig men de stora frågorna är sällan enkla att besvara till en början.

Under del 2 vill jag att du funderar över följande frågeställningar.

Hur ser ditt/dina mål ut?

Denna fråga kräver sin tid att fundera på och inte alla kan svara direkt på denna fråga. Med handen på hjärtat hur länge har du gått år efter år till samma jobb, umgåtts med samma vänner, ätit samma mat etc, och känner att du vill få ut något mer, eller när du ställer dig från som; Är det de här som livet går ut på? För att komma till en förändring så behöver du veta vart du vill komma! Den enda som kan svara på frågan vart du vill komma är du själv! När du ska börja sätta dina mål så sätta inga begränsningar för dig själv. Våga tänka stort. Är du osäker så finns det olika övningar att tillgå, exempelvis kan du svara på frågorna;

Vad motiverar dig och vad gillar du att göra?

Utifrån det kan du sätta dina mål. Det jag vill komma till här är att det är viktigt att det är dina mål och inte vad som förväntas av dig att du ska bli, göra. Då är det någon annans mål. För att vara mer konkret när du börjar sätta mål så är mitt förslag: Vart vill du vara/göra om 1 år, om 3 år samt om 5 år?

När du är klar över vilka mål du har så gå in i känslan och utforska den, som att du redan uppnått ditt mål. Hur känns det då? Hur mår du? Hur ser det ut runt omkring dig?

Genom att göra detta så får du en positiv känsla redan nu och att ha förmågan att känna tillfredsställelse i strävan efter dina mål är en av de mest grundläggande förutsättningarna för framgång. Du kommer att åka lite berg och dalbana motivations och känslomässigt och då är det alltid bra att kunna gå tillbaka till känslan av hur det kändes när du redan var vid målet eftersom du har visualiserat detta. Detta medför att du snabbare kan komma tillbaka till vad som är viktigt för dig nu på vägen mot målen och kom ihåg att ha roligt på vägen också.

Vad är du bra och duktig på?

Denna övning borde alla göra med något/några års mellanrum. Skriva ner vad du är bra på. Du kommer att märka att detta inte är helt lätt för dig. Vi har sedan barnsben fått inpräntat att vi ska vara lagom och inte ta för mycket plats. Här i denna övning så ska du sträcka på dig själv och verkligen ta plats. Ta ett tomt A4 papper och börja skriva ner det du är bra på. Delövning efter att du själv tagit dig tid att göra den är att fråga de människor runt omkring dig som verkligen känner dig både utifrån ditt arbete samt även nära vänner. Fråga dem vad är jag bra på!?

Gör du det via e-post och inte förstår något av de svar du får så be om förtydligande. Gör du det i mötet med personen så är det viktigt att du inte minimerar det som personen säger. Du behöver träna på att kunna ta emot positiv feedback. Lägg ingen egen värdering i detta för personen du just frågade tycker uppenbarligen det som den säger. Om du är osäker på innebörden i det personen ger dig i feedback så fråga vad denne menar. Fyll sedan på din egen lista med vad dina frågepersoner har sagt.

Hur ser de olika delarna i ditt liv ut idag?

Hur ser det ut för dig i ditt liv inom de olika delarna så som : yrke/karriär, fysiskt välbefinnande, relationer, närmaste relation, personlig utveckling, fysisk omgivning, vila avkoppling samt ekonomi. Inom coachningen så jobbar jag ofta med denna kartläggning tidigt i samarbetet med min klient för att personen i fråga själv ska reflektera över hur dennes delar i livet ser ut. Där jobbar jag också med gradering för att se hur högt eller lågt klienten ligger i varje kategori också det en fördjupning för att faktiskt få insikt om man är nöjd där man är eller om personen vill förändra något. Detta ger dig också som gör denna övning möjlighet att se var du behöver lägga fokus just nu, i vilken del av ditt liv som du vill förändra till det bättre.

Jobba vidare med dessa frågor och avslutande delen del 3 kommer inom kort. Har du inte gjort del 1 så rekommenderar jag dig att du även går igenom de frågor som jag tog upp där. / Marie Wetterstrand / way2grow.se

Frågor som kan komma att förändra ditt liv! Del 1

 

Du vet när saker inte blir som du vill eller när det inte går som det ska så kan det många gånger vara så att du inte ställt dig de nödvändiga frågorna som du själv behöver svar på.  Vissa frågor är svåra att möta eftersom det kan infinna sig en viss rädsla för att inte få de svar du vill och andra frågor kanske det är så att man inte vill veta svaret och det kan även vara så att du tror dig veta svaret för att det är så du tidigare alltid svarat eller att du fått med dig något sedan barnsben, att man skall tycka på ett visst sätt gällande en specifik fråga.  Tänk på att för att få det bästa för ditt liv så kan det betyda att du behöver ta dig en grundlig funderare på dessa frågor. Det kan komma att kräva en del av dig men de stora frågorna är sällan enkla att besvara till en början.
Låt oss ta en närmare titt på några av de frågorna vi bör ställa oss.

Hur ser andra på mig?
Denna fråga kan vara ett bra sätt att få perspektiv. Har du någonsin hört en inspelning av din röst och tänkte, ”Låter jag verkligen så?” Eller blivit konfunderad över att andra tolkat din handling på ett helt annat sätt än vad du menade.  Ställ frågor till de i din omgivning som skulle ta sig tid och svara ärligt på dina frågor. Viktigt att tänka på är att om du ber om en personlig feedback så se till att frågorna är specifika så att feedbacken kan bli specifik. Undvik stora frågor och generaliseringar. Till exempel, det är mer sannolikt att du får ett ärligt och korrekt svar på ”Hur tydlig var jag i min information som jag hade på mötet idag gällande detta ämnet?”  Det kan vara klurigare att få ett ärligt svar om du ställer frågan ”är jag en bra chef?”
När du får feedbacken så var noga med att faktiskt ta emot det som sägs och inte försöka att släta över eller försvara dig. Om du har taggarna utåt när du ber om feedback så kommer personerna så småningom sluta att ge dig en sanningsenlig feedback.
Varför kan det vara bra att ställa denna fråga?
Jag anser att beroende på vad du vill ha reda på så kan du få reda på gåvor och talanger som du har som är så självklara för dig men för din omgivning så är det en stor tillgång som du har.
Du kanske också får reda på att du har en mindre smickrande sida som du kanske inte ens har varit medveten om men nu när du vet om det kan göra något åt den.

Vad är jag tacksam för/ Vad har jag gjort bra idag?
Detta är en mycket nyttig övning för att faktiskt ta sig tid och se de bra sakerna som du gör dagligen samt också stanna upp och se vad du kan vara glad över att du har i ditt liv eller kanske att du är så tacksam för att du mötte person X idag då denne visade dig rätt, så att du kom till ditt viktiga möte i tid.
Vad du kan göra är att du varje dag innan du släcker sänglampan avslutar genom att ställa dig dessa två frågor. Ett bra sätt att hålla dig jordad och fokuserade på vad som verkligen betyder något och gällande vad du gjort bra, det är lätt att glömma bort och förminska de goda handlingarna i jakt på nästa fix. Skriv ner vad du är nöjd och stolt över att du uträttat under dagen.

Är jag är trogen mina värderingar?
En Värdering brukar definieras som något som är viktigt och riktigt för oss och som är relaterat till våra behov. Som resultat av dessa värderingar och behov ger vi uttryck för attityder och beteenden. Vi styrs av våra värderingar som vi har delvis genetiskt i vår arvsmassa. Våra värderingar påverkas och förändras genom yttre påverkan ständigt från födseln i vardagen, s.k. betingning eller prägling. Genom våra värderingar får vi en ”inre kompass” som säger oss vad som är rätt och fel vad som är viktigt och mindre viktigt vilket ständigt påverkar våra beslut, mål och handlingar.
För eller senare i livet så kommer du att ställas in för faktum där du känner att det inte är helt rätt enligt dina värderingar. Om du exempelvis har kreativitet som en viktig värdering och du har ett jobb där du aldrig får vara kreativ utan alltid måste följa uppsatta ramar så kommer du för eller senare i en konflikt. Det är då viktigt att du vet dina faktiska värderingar för att lättare kunna fatta ett beslut som är grundat på vad som är viktigt för dig. Inom coachningen är detta en viktig grundsten som jag rekommenderar att du tar dig tid och fundera över så du vet vilka värderingar som faktiskt är dina.

Fundera på dessa så kommer jag under kommande dagar med del två med frågor som kan förändra ditt liv om du tar dig tid att fundera och utforma dem.
Läste en artikel i ”Huffington post” som gav mig inspiration till att skriva denna del.
Marie Wetterstrand /way2grow.se